חיפוש

אילו היתרים צריך כדי להוציא מרפסת בדירה קומה 2

בתים משותפים רבים נבנו בעשורים האחרונים, בלא מרפסת כלל. הסיבות לכך רבות ומגוונות, ולא זה המקום לפרטן. עם זאת, נכון להיום קיימת האפשרות להרחיב את הדירה ולהוסיף לה מרפסת שמש. מהי מרפסת שמש ומדוע היא כל כך חשובה? מהם התנאים הנדרשים לבניית המרפסת כאמור? בשרות להלן נעסוק בנושא שמלכתחילה נראה בעייתי, אבל למעשה מדובר בעניין שאיננו מסובך. זאת, כמובן, אם כל השכנים משתפים פעולה.

עליית גג

מרפסת – מה זה בעצם

במהלך המאה הקודמת נבנו במדינת ישראל מאות אלפי דירות, כאשר לכל אחת מהדירות היתה צמודה מרפסת. עם הזמן, ובעקבות העובדה שבעלי דירות רבים נטו לסגור את המרפסת ולהפוך אותה לחלל סגור, הקשו הרשויות על הקבלנים בעניין זה. במשך תקופה ארוכה הותרה רק בניית מרפסות מדורגות, שמנעו למעשה את האפשרות לסגור את המרפסת. בשנת 2008 שונה החוק, וכעת ניתן, בקלות יחסית, להוסיף מרפסת שמש בבית, שגודלה לא יעלה על 14 מטרים לכל היותר.

המרפסת הינה שטח הצמוד לדירת המגורים, אבל השטח שלה איננו נכלל בשטח הדירה. למעשה, בניית מרפסת מהווה תוספת לדירה, שבמזג האוויר הישראלי, שטוף השמש במרבית ימות השנה, היא משמעותית. עם שלל השימושים שניתן לעשות במרפסת ניתן למנות הקמת גינה קטנה, פינת ישיבה לאירוח או פינת משחקים לילדים.

אילו תנאים צריכים להתקיים כדי לבנות מרפסת

כאמור, החל משנת 2008 ניתן שוב לקבל היתר לבניית מרפסת. ההיתר ניתן לבניינים שבהו שלושה רבעים מכלל הדיירים הסכימו לבניית מרפסת. בנוסף, הבקשה לקבלת היתר הבנייה חיבת להיות מלווה בתכנית אדריכלית, כפי שמוסבר בפוסט הזה, שתתווה ותסביר בדיוק את אופן הבנייה ואת התוצאה הסופית שתתקבל בעקבותיה.

השלבים בתהליך מרגע קבלת ההחלטה מצד הדיירים ועד להוצאתה מהכוח אל הפועל, הם כדלקמן: בשלב הראשון מתבצעת בדיקת היתכנות – כלומר בדיקת האופציות העומדות בפני הדיירים, בהתאם למבנה הספציפי של הבניין. החתמת הדיירים וקבלת הסכמה מצידם לבנייה, צריכה להתבצע רק אחרי שהוברר מעל לכל ספק שקיימת האופציה לבניית מרפסת.כאמור, ללא קבלת הסכמתם של 75% מהדיירים, לא ניתן לבצע את התוכנית. לאחר הסכמת הדיירים, השלב הבא הוא קבלת ההיתר מהרשות המקומית לבניית המרפסות בבניין. בשלב הבא, יש לתכנן את הבנייה, כאשר התכנון חייב להתבצע על ידי אדריכל. רק לאחר קבלת כל האישורים, ניתן להתחיל את תהליך הבנייה.

כל האמור לעיל, נכון במקרה שהדיירים עצמם, באמצעות וועד הבית או נציגות אחרת, עמלים על בניית המרפסת. עם זאת, אם כלל הדיירים פונים לחברה או לקבלן המתמחה בתחום, התהליך יכול להיות מרוכז ומהיר הרבה יותר, לחסוך בזמן ולהביא תוצאות טובות. הדבר כרוך בהוצאות כספיות מסוימות, אבל עשוי לחסוך זמן, עוגמת נפש וטרטורים מיותרים, שהם מנת חלקם של אנשים בלתי מנוסים בתחום. זאת, כיוון שכל פרט שחסר או לא בוצע כהלכה, גורם לחיית האי/שורים וממילא דחייה של ביצוע העבודה.

האם כדאי להכניס חברת אחזקות מבנים לאחר שיפוץ וכניסה לבניין? לפרטים נוספים לחץ כאן.

אולי תאהבו גם את