חיפוש

איך מודדים שווי של יהלום

רכישת כשיטים המכילים יהלומים, כמו גם רכישת יהלומים כשלעצמם, היא משימה לא פשוטה, הדורשת הבנה בתחום ורמה גבוהה של ערנות לסוגים שונים של מסחר ושיווק. מכירת יהלומים שהם לא דווקא אמיתיים,(איך לזהות יהלום מזויף) או כאלה שהערך הכספי שלהם איננו דווקא הערך המוצהר שהמוכר דורש בעדם, הן רק מקצת הדרכים לשווק יהלומים ולמכור אותם במחירים החורגים עשרות, ואולי מאות אחוזים מהערך שלהם למעשה. בשורות הבאות נצביע על כמה וכמה דרכים למדידת שווי של יהלום והערכה נכונה של המחיר שלו. מה בין יהלום אמיתי ליהלום סינתטי? כיצד ניתן לעמוד על ערכו האמיתי של היהלום? להלן התשובות.

יהלום ענק

יהלום אמיתי, יהלום סינתטי, טבעות יהלומים ומה שביניהם

יהלום אמיתי הוא יהלום שהתגבש בטבע, במהלך אלפי שנים ואפילו יותר. ליהלום אמיתי יש מגוון תכונות המייחדות אותו ומאפיינות אותו, ולא ניתן להעתיק את מכלול התכונות הזה בייצור מלאכותי של טבעות יהלומים. עם זאת, הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת ייצור ושיווק של יהלומים סינתטיים, שהם בעלי חלק מהתכונות הקיימות ביהלום. ההבדל העיקרי בין יהלום אמיתי לבין יהלום סינתטי, טמון בעובדה שיהלום אמיתי לא ניתן לשבירה, ויש קושי ללטש אותו ולהביא אותו לרמה גבוהה של גימור. מנגד, יהלומים סינתטיים ניתנים לשבירה, אף שהאיכותיים שבהם עמידים יחסית לאחרים. אבל אם לוקחים יהלום מחומם ומכניסים אותו למים חמים – רק יהלום אמיתי ישרוד את המעבר בין הטמפרטורות. היהלום הסינתטי פשוט יתפוצץ, והתרמית תיחשף.

בחינת ערכו של יהלום

על מנת לעמוד על הערך המשוער של יהלום, יש לבחון אותו על פי מספר אמות מידה: הניקיון, הצבע, החיתוך והמשקל. ככל שהיהלום נקי יותר, בתוכו אין עכירות או שהעכירות בתוכו היא נמוכה, הרי הערך הכספי שלו גבוה יותר. ככל שהעכירות נמצאת בחלקים הפנימיים של היהלום, כך ערכו הכספי יהיה נמוך יותר. אמת מידה נוספת לבחינת היהלום הינה הצבע שלו. ככל שהיהלום הוא שקוף וחסר צבע, כך הוא נחשב לנקי יותר ולפיכך יקר יותר. ישנם גם יהלומים צבעוניים, היכולים להיחשב ליהלומים יקרים, אם הצבעים שלהם אכן טבעיים ונדירים. הגורם הבא הקובע את הדירוג של היהלום הוא מעשה ידי אדם – הליטוש והחיתוך של היהלום. רמת הליטוש והאיכות שלו משפיעים על המחיר של היהלום במידה ניכרת.

וסימן אחרון חביב, ולמרבה השמחה מדיד למדיי, הוא המשקל של היהלום – קרי הקראט שלו. קראט אחד שווה ערך למאתיים מיליגרם, וכל שהקראט גבוה יותר, כך ערכו של היהלום עולה. ואולם גם את המשקל, יש למדוד בצורה מקצועית ומיומנת.

במרבית המקרים, אלא אם מדובר באיש מקצוע מיומן מתחום היהלומנות, קיים קושי לבחון את ערכו של היהלום בעין בלתי מזוינת. לצורך כך יש לפנות לאנשי מקצוע, שצריך לבחור אותם בקפדנות. איש מקצוע מיומן יכול לספק הערכה מושכלת ומדויקת באשר למחיר היהלום, לחוזק ולאיכות הכללית שלו.

אולי תאהבו גם את

צמיד יוקרתי
איך לזהות יהלום מזויף

אחת הסוגיות שכנראה לא תיפתר לעולם, היא סוגיית היהלומים המזויפים המוחדרים מעת לעת לשוק היהלומים בישראל בפרט ולעולם בכלל. המטרה של החדרת היהלומים ברורה –

קראו עוד »