חיפוש

מה השכיחות של רשלנות רפואית בארץ ומה ניתן לעשות?

רשלנות רפואית היא אחד הגורמים המובילים בעולם למוות בקרב מטופלים. בישראל אין נתונים מלאים לגבי התופעה, אך ידוע כי יש עלייה בכמות התביעות המשפטיות בגינה. תביעת רשלנות רפואית יכולה לגרום למוסדות רפואיים לשפר נהלים ואת רמת ההכשרה.

 

מהי רשלנות רפואית?

על פי משרד הבריאות, רשלנות רפואית היא "מתן שירות רפואי תוך סטייה מרמת זהירות סבירה". הכוונה היא למצב בו רופאים או צוותים רפואיים המעניקים טיפול רפואי חורגים מההתנהלות הצפויה מהם כאנשי מקצוע מיומנים.

על פי בתי המשפט בישראל רשלנות רפואית תתרחש כאשר מתגלה קשר ישיר בין ההתנהלות הרשלנית לבין הנזק שנגרם למטופל. מידע נוסף על רשלנות רפואית אפשר למצוא באתרי אינטרנט כמו https://ddlaw.co.il

 

מחסור בנתונים מלאים

על פי פרסומים שונים בעולם, רשלנות רפואית מדורגת במקום השלישי כסיבת המוות. בשנים האחרונות חלה עליה במספר תביעות רשלנות רפואית, אך קיים מחסור בנתונים מלאים המונעים קביעה מדויקת לגבי רמת השכיחות של תופעה זאת. את העלייה במספר התביעות ניתן לייחס גם לעלייה במודעות הציבורית ולעלייה המסיבית בכמות הטיפולים האלקטיביים, רובם קוסמטיים, בקרב האוכלוסייה.

 

התייחסות מבקר המדינה והכנסת

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם לפני כחמש שנים דו"ח תחת הכותרת "טיפול משרד הבריאות ברשלנות רפואית בישראל" בו התייחס לתופעה. דו"ח זה התבסס גם על דו"ח מבקר המדינה, מספר 62, משנת 2011 שם צוין כי "רק מיעוט המקרים…

החריגים והכשלים הרפואיים נובעים מרשלנות", אך הוסיף כי בשנים שקדמו לכתיבת הדוח חלה בישראל עלייה ניכרת ומתמדת בהיקף הדרישות הכספיות והתביעות נגד המדינה המוגשות לבתי-המשפט ולמבטחים בגין רשלנות רפואית בישראל. יש לציין כי, דו"ח המבקר ייחס את העלייה גם לעלייה במודעות הציבורית.

 

הגשת תביעה

כאשר אדם חושד כי נפל קורבן לרשלנות רפואית עליו לפנות לעורך דין המתמחה בתחום כדי לברר אם יש לו עילה לתביעה. יש הטוענים כי בישראל התפתחה תעשיית תביעות וכי חלקן קנטרניות ונועדו רק לצורך מטרות רווח. מנגד, הטענה היא כי בית המשפט לא היה פוסק כי בוצעה רשלנות רפואית אם לא היו ראיות לכך.

תביעות מסוג זה צריכות לגרום למוסדות רפואיים ציבוריים פרטיים לפעול לשפר את התנהלות הצוותים הרפואיים. בחינה של פסקי הדין, הכוללים חוות דעת רפואיות של מומחים, יכולים לסייע לרופאים ולרופאות להסיק מסקנות מקצועיות שיצילו חיים בעתיד.

 

שיתוף פעולה

למרות שבבתי המשפט, עורכי דין רשלנות רפואית ורופאים מוצאים עצמם בשני צדי המתרס, אך כדי לצמצם, ככל הניתן, את מקרי הרשלנות הרפואית ניתן לשקול שיתוף פעולה. שת"פ חלקי כבר קיים בין עורכי הדין למומחים רפואיים הכותבים חוות דעת.

אין סיבה למנוע מאמץ למשותף לאתר נקודות חולשה עיקריות של מערך הרפואה לצורך הצלת חיים, שכן מניעת מקרי מוות עקב רשלנות רפואית אמורה להוות אינטרס משותף לכולם.

רשלנות רפואית

אולי תאהבו גם את