חיפוש

האם אפשר לערוק מהצבא ללא עונש?

עבירות של נפקדות ועריקות מהצבא הן העבירות הנפוצות ביותר במסגרת הצבאית. מספר כתבי האישום שמוגשים בגין עריקות הוא הגבוה ביותר מבין כל העבירות שבגינן מוגש כתב אישום צבאי. עריקים בוחרים לעזוב את הצבא ללא אישור מתאים בגלל מגוון סיבות – חלקן טובות מאוד. אבל האם אפשר לערוק מהצבא בלי לקבל עונש בכלל? בכתבה שלפניכם ניסינו לענות על שאלה זאת בקצרה.

 

עריקות, נפקדות ומה ההבדל ביניהם?

עריקות או נפקדות מהצבא הן בעצם עבירות של אי התייצבות לשירות צבאי, בשירות החובה, הקבע או המילואים – ללא קבלת אישור מהגורמים הצבאיים הרלוונטיים. במהותן שתי עבירות אלו הן זהות לחלוטין, אך ההבדל היחיד ביניהן הוא משך הזמן בו החייל לא התייצב לשירותו הצבאי.

לחיילים בשירות חובה מספר הימים שבו עוברת עבירת ההיעדרות מהצבא מנפקדות לעריקות הוא 21 יום, ובמקרה של שירות מילואים מספר הימים הוא 15.  בנוסף לכך, בכדי לקבוע עבירה של עריקות על מפקדי החייל להתייצב בביתו לפחות פעמיים ולנסות לשכנע אותו להגיע אל שירותו צבאי.

 

מה הם העונשים הנפוצים בעקבות עבירת עריקות?

בשנים האחרונות החלה מגמה של הפחתת הענישה בגין עבירות של עריקות, והעונשים שמשיתים על עריקים הפכו קלים יותר. למרות זאת שופטים צבאיים רבים לא רואים בעין יפה עבירות של עריקות, ונוטים להטיל על העריקים עונשים כבדים שאף יכולים להגיע לשנים בכלא. העונש החמור ביותר בגין עריקות צבאית בחוק הוא 15 שנה בכלא צבאי, ובנוסף עבירת עריקות מהצבא יכולה לגרור רישום פלילי באזרחות.

 

עריקות ללא עונה – זה אפשרי?

עריקות ללא עונש היא תופעה נדירה יחסית במערכת הצבאית, אבל היא יכולה לקרות. בדרך כלל עריקות ללא עונש תתרחש כאשר הסיבה לעריקה מהצבא היא מוצדקת ביותר, כדוגמת אדם שערק מהצבא בכדי לטפל בקרובי משפחה שזקוקים לו ואין אף אחד שיוכל לעזור להם. בנוסף לכך, טיפול מוקדם בעבירת העריקות, עוד לפני המעצר, היא דרך מעולה להפחתה ואף לביטול העונש בכלל במקרים של עבירת עריקות.

 

עורך דין צבאי במקרים של עריקות

אם אתם עריקים ועדיין לא נעצרתם או הסגרתם את עצמכם, כדאי מאוד לפנות לעורך דין עם התמחות בדיני צבא שיעזור לכם לטפל בבעיה שנוצרה. טיפול נכון ומוקדם על ידי עורך דין יכול לשנות את התוצאות של עבירת העריקות מקצה אל קצה. לכן חשוב מאוד לפנות לעורך דין צבאי בהקדם האפשרי ולא לחכות למצב חירום.

 

עריקות ללא עונש – סיכום

עריקות היא אחת מהעבירות הנפוצות בצה"ל, ומוגדרת בתור היעדרות משירות צבאי במשך 15 יום לחיילי מילואים ו21 יום לחיילי חובה. בנוסף, בכדי לתייג אדם בתור עריק יש להגיע אל ביתו ולנסות לשכנע אותו לחזור לשירותו הצבאי. במקרה ואתם עריקים – כדאי לפנות לעורך דין להתייעצות.

האם אפשר לערוק מהצבא ללא עונש?

אולי תאהבו גם את