חיפוש

אני עובר/ת ניצול יחסי מרות בעבודה – מה עליי לעשות?

הטרדה מינית הינה עבירה חמורה ופגיעה בכבודו של האדם, ולמרבה הצער, נשים רבות חוות הטרדות מיניות וניצול יחסי מרות במקום העבודה שלהן ובין השאר על ידי מעסיקיהן. המאמר הבא נועד להדריך אתכן כיצד יש לפעול במקרים שכאלה בסביבת העבודה שלכן.

 

מהם יחסי מרות?

יחסי מרות הם למעשה מערכת יחסים בה לאחד מן הצדדים יש שליטה והשפעה רבה על הצד השני, לדוגמא – מערכת יחסים בין אחראי משמרת למלצרית במסעדה.

אולם, יחסי מרות מתקיימים גם במקרה שבו ההשפעה או השליטה קורים גם בצורה עקיפה, ולא רק במקרה בו השליטה וההשפעה קורית בצורה ישירה, לדוגמא – מערכת יחסים בין בעלי מסעדה לבין טבחית, הכפופה באופן ישיר למנהל המטבח, ובאופן עקיף לבעל המסעדה לצורך העניין.

 

מהו ניצול יחסי מרות?

ניצול יחסי מרות היא למעשה ההנחה שהקורבן להטרדה יחשוש ויירתע להביע חוסר הסכמה או התנגדות נחרצת למערכת יחסים עם האדם לו הוא כפוף, או במילים פשוטות יותר, העובד יחשוש מלהביע התנגדות למערכת יחסים או הצעה מינית מצד המעביד, מחשש לפיטורין או הרעת תנאי העבודה.

מקרים של ניצול יחסי מרות מאופיינים לרוב בכך שמערכת היחסים מתרחשת מול מעביד אל האדם הכפוף לו, ובמקרים בהם אדם מואשם בניצול יחסי מרות בעבודה, יהיה עליו להוכיח שמערכת היחסים התקיימה בהסכמה מלאה והדדית של שני הצדדים.

על פי הפסיקה, קיימים מספר מבחנים אשר נועדים להכריע האם מערכת היחסים המינית התקיימה כתוצאה מניצול יחסי מרות בעבודה, להלן העיקרים מביניהם:

 

הפרש גילאים

ככל שהפרש הגילאים יהיה גדול יותר בין המעביד לעובד, כך המסקנה כי אכן מדובר במקרה של ניצול יחסי מרות בעבודה תתחזק.

 

פערי כוח

פער הכוח נמדד ברמת ההשפעת שיש לאחד מן הצדדים על השני, למעשה, ככל שהפער יהיה כגדול יותר בין הממונה על האדם הכפוף אליו יהיה גדול יותר, כך תתחזק המסקנה שאכן מדובר במקרה של ניצול יחסי מרות.

 

מי מהצדדים יזם את מערכת היחסים

ככל שתתחזק העובדה כי מי שיזם את מערכת היחסים היה הממונה ולא הכפוף אליו, כך תתחזק המסקנה כי אכן מדובר בניצול יחסי מרות. אולם, במקרה שבה מערכת היחסים החלה ביוזמת העובד (הכפיפ/ה) לאו דווקא תשלול את האפשרות כי מדובר במקרה של ניצול יחסי מרות.

 

מתי מדובר בהטרדה מינית מסוג ניצול יחסי מרות ומתי מדובר ברומן בהסכמה?

מה שלמעשה יקבע לבסוף האם מדובר בהטרדה מינית וניצול יחסי מרות ומתי מדובר ברומן בהסכמה הוא ההקשר וכמובן המכלול של הנסיבות כולן.

אם נרצה לבחון האם הקשר שהתקיים היה ניצול יחסי מרות והטרדה מינית או רומן מהבחינה המשפטית, מומלץ שניגש לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד מנוסה בתחום.

אישה מתנגדת לניצול יחסי מרות
אישה מתנגדת לניצול יחסי מרות

אולי תאהבו גם את