חיפוש

לא תובעים לפני שקוראים: המדריך להגשת תביעת לשון הרע

בימינו, תביעות לשון הרע הן דבר די נפוץ. מדי יום אנו יכולים להיתקל בידיעה על איום בתביעת לשון הרע בין פוליטיקאים וסלבריטאים – אך מה קורה כשזה מגיע אלינו? במאמר הבא נסביר כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם מגיעים תביעת לשון הרע.

תביעות לשון הרע הן דבר נפוץ מאוד, אך לפני שאנו ניגשים להגיש תביעה שכזו בעצמנו, עלינו להבין מה המשמעות שלה, מהי הדרך הנכונה והחכמה להגיש אותה והאם זה באמת כדאי לנו?

במאמר הבא נסביר כיצד יש לפעול במקרים כאלו, ומדוע כדאי להיעזר בעורך דין.

 

מהם התנאים להגשת תביעת לשון הרע?

על מנת להגיש תביעת לשון הרע, עלינו לעמוד במספר תנאים, על מנת להכיר אותם לעומק מומלץ לקבל ייעוץ והכוונה משפטית.

ראשית, צריך להתקיים מקרה של לשון הרע. על פי סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע, קיימת הגדרה ברורה מאוד ללשון הרע שקובעת כי במידה ופורסם דבר מה שעלול לבזות את האדם, להשפיל אותו או לפגוע במשרתו ופרנסתו, אכן מדובר בפגיעת לשון הרע.

חשוב לציין כי עדיין לא נשאלת השאלה האם מדובר בטענה מבוססת או לאו.

התנאי השני כמובן מתייחס לעניין הפרסום. הסעיף השני לחוק איסור לשון הרע מתייחס לפרסום וקובע כי הוא יכול להתקיים בכל דרך – בעל פה, בכתב ואפילו בציור או תנועה.

התנאי השלישי מתייחס לשאלה לאן הדברים הללו הגיעו – כלומר התנאי מחייב שדברי לשון הרע אכן הגיעו לאדם אחר. התנאי הרביעי והאחרון מגדיר מהו פרסום מותר – כלומר באילו מקרים הפרסום לא יכול לשמש עילה לתביעת לשון הרע. לדוגמא – דוח של מבקר המדינה.

 

היזהרו! לשון הרע הינה עבירה פלילית

רבים אינם מודעים לכך שעבירת לשון הרע נחשבת לעבירה פלילית לכל דבר ועניין. על מנת שתחשב כזו, עליה לעמוד בשני תנאים נוספים –

  1. פרסום דברי לשון הרע פורסמו בכוונה לפגוע באדם מסוים.
  2. פרסום דברי לשון הרע כוונו לשני אנשים או יותר – וזאת בניגוד לעבירה "רגילה" המתייחסת לפגיעה בבן אדם אחד בלבד.

חשוב לדעת, כי העונש המקסימלי על עבירת לשון הרע כעבירה פלילית יכולה להגיע לשנת מאסר אחת.

דבר נוסף שחשוב לציין – קיימים מקרים בהם נגרם נזק של ממש כתוצאה מדברי לשון הרע, לרוב מדובר בנזק כלכלי. במקרים כאלו יכול התובע לתבוע פיצוי לפי שווי הנזק שנגרם לו. במקרה כזה יצטרך להוכיח את הנזק שנגרם וכמובן לעמוד בתנאים שציינו.

אופציה נוספת היא לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק – כל עוד המקרה עומד בתנאים שציינו, יוכל האדם לתבוע עד כ – 50,000 שקלים מהאדם שפגע בו.

לסיכום, תביעות לשון הרע יכולות להיות מסורבלות – על כן מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה במקרים כאלו על מנת לקבל את הייעוץ המשפטי המתאים.

פטיש

 

אולי תאהבו גם את