חיפוש

חוות דעת מדע פורנזי – חמישה מקרים בהם נצטרך אותה

מהי חוות דעת מדע פורנזי? מהי מטרתה ומתי היא משמשת אותנו? באילו מקרים היא חשובה לנו וכיצד היא יכולה להועיל לנו בעת טיפול במקרה שעומד לפתחנו? במאמר הבא נסביר באילו מקרים נצטרך חוות דעת מדע פורנזי. בדיונים בבית משפט נשתמש פעמים רבות בניתוחי הראיות שיחזקו את הצד שלנו ויחלישו את טיעוני הצד שכנגד.

לשימוש בראיות יש השלכות משפטיות והן יכולות להכריע את הכף בדיון. לכן, חשוב לקבל חוות דעת הנוגעת לראיות מאיש מקצוע שיודע לבחון ולנתח אותן במדויק, כדי לתת לכם את המידע הנכון והמעמיק ביותר. הנה המקרים העיקריים בהם נדרשת חוות דעת מומחי מדע פורנזי.

 

קביעת סיבת מוות

בעבירות המתה, כאשר מנסים להבין אם אדם אשם במוות של אדם אחר, קביעת סיבת המוות היא בעלת חשיבות מכרעת. מצב בו זוהה כי אדם מת מהרעלה או מירי, שונה מהותית ממצב של מוות ממחלה או מפציעה שאין לה גורם ברור, והיא תוביל להבדל משמעותי באחריותו של הנאשם ובסיכוי להרשיע אותו בעבירה.

חוות דעת של רופא פתולוג, שעבר התמחות בתחום המשפטי ורכש ידע בנושא, תהיה כמובן קריטית לדיון במצב שבו מתלבטים בין כמה אפשרויות שונות לסיבת המוות. חוות דעת כזו יכולה להפריך או לקבוע את גורם המוות, ובכך להשפיע על גורלו של החשוד או הנאשם.

 

קביעת שעת מוות

בדומה לקביעת סיבת המוות, לרופאים ישנה יכולת לקבוע גם את שעת המוות. זיהוי של שעת המוות עשוי לסתור או להפריך אליבי של נאשם ובהתאם לכך את כל גרסתו. לכן, חוות הדעת בנושא עשויה להיות בעלת משמעות כבירה עבור התיק.

 

תאונות דרכים

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, ניתן לבחון את המאורע מכמה נקודות מבט, ומכל פרספקטיבה יתווסף לנו מידע חדש. לכן, חוות דעת מתאימה של בוחן תנועה עשויה להיות משמעותית מאוד. תאונות דרכים הן מאורע שבו דברים רבים קורים בזמן קצר, ולכן מידע קריטי להבנת המאורע עשוי לחמוק מאיתנו. חוות דעת נכונה תוכל לשפוך אור על הגורמים לתאונה ולאשם בה.

 

שימוש בסמים

כאשר אדם מואשם באחזקה ובשימוש בסמים, יש צורך בחוות דעת של מומחה, בעל ידע ספציפי בתחום הסמים. כך ניתן יהיה לדעת אם ואיזה סם הוחזק בבית הנאשם, ואף לקשר אותו למקום הייצור שלו. לחילופין, בדיקה מתאימה תוכל לאשר או להפריך אם אדם ניסה, למשל, לסמם אדם אחר.

 

קביעת מצב נפשי

חוות דעת מדע פורנזי שעניינה קביעת מצב נפשי תתבצע על ידי פסיכיאטר בעל ידע משפטי. למעשה תפקידה להיות שקולה לעדות פסיכיאטר בבית משפט, והיא כמובן רלוונטית במצבים שבהם שפיות או אי שפיות יבחינו בין ביצוע או אי ביצוע של עבירה. כאשר הרצון הוא לטעון להגנה על רקע אי שפיות, כמובן שקריטי להיעזר בחוות דעת מומחה מדויקת ככל הניתן.

מדע משפטי

אולי תאהבו גם את