חיפוש

חוות דעת רפואית משפטית על רשלנות רפואית – מה חשוב שהיא תכלול?

חוות דעת רפואית היא חלק חיוני בתביעה בגין רשלנות רפואית. זוהי האסמכתא המקצועית, שנכתבה בידי מומחה רפואי רלוונטי, אשר מחזקת את טענות התביעה ומוכיחה מעל לכל ספק כי אכן מדובר במקרה של רשלנות רפואית, אבל גם חוות דעת של מומחה רפואי מוכר, צריכה להיכתב בכפוף לכמה כללים, שכדאי להכיר.

 

חשיבותה של חוו"ד רפואית

חוות דעת של רופא מומחה היא כלי חיוני במסגרת הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. גובה הפיצויים האפשרי יכול להגיע למאות אלפי שקלים לתביעה ולכן חשוב להכין תביעת רשלנות רפואית בקפידה רבה.

יחד עם זאת, חוות דעת של רופא מומחה אינה ניתנת בחינם, אלא במחיר של אלפי שקלים ולעיתים אף עשרות אלפי שקלים – בהתאם לדרישת הרופא, בהתאם לרמת המורכבות של התביעה ואף בהתאם לגובה הפיצויים המבוקשים על ידי התביעה.

משום כך, חשוב להקפיד ולוודא שחוות הדעת כתובה היטב וכוללת את כל האלמנטים החיוניים, להצלחת התביעה.

 

חובת הוכחה משולשת

רשלנות רפואית נכללת בהגדרות של דיני נזיקין. לפי הגדרות אלה, כדי לקבל פיצויים, התובע צריך להוכיח 3 דברים, אשר חייבים להופיע גם בחוו"ד רפואית, כדי לחזק כראוי את טענות התביעה:

 

  1. התובע סובל מנזק שנגרם לגופו, לרמת החיים שלו, ליכולת התפקוד שלו ואף נגרמה לו עוגמת נפש בעקבות המקרה.
  2. ניתן להוכיח כי הנזק נגרם כתוצאה ישירה מהפעולה, או חוסר הפעולה, הרשלנית של הגורם הרפואי הנתבע.
  3. ניתן להוכיח כי אם הגורם הרפואי הנתבע, היה פועל באופן אחר, באופן המקובל והמצופה מגורמי רפואה במקרים מהסוג הזה, התובע לא היה סובל מהפגיעה המדוברת.

 

אלה שלוש נקודות שצריך להוכיח במשפטי רשלנות רפואית ולכן יש לוודא כי גם חוות הדעת הרפואית, שנכתבה על ידי מומחה בתחום, מציינת את 3 הנקודות הללו ומחזקת אותן, על בסיס הידע המקצועי של המומחה הרפואי, הניסיון שלו וההיכרות שלו עם האתיקה הרפואית.

 

כיצד בוחרים מומחה רפואי לכתיבת חוו"ד?

מומחה רפואי שכותב חוות דעת לבית המשפט חייב להיות מוכר בתור מומחה בתחומו על ידי מערכת המשפט הישראלי. כמו כן, הוא צריך להיות מומחה בתחום הרפואי הרלוונטי. אם למשל התובע סובל מנזק שנגרם לו בגב, או בגפיים, יש לפנות לאורטופד מומחה. אם מדובר על נזק שנגרם במהלך לידה, יש לפנות לגניקולוג מומחה וכן הלאה.

 

לסיכום

העלויות הגבוהות של חוו"ד על ידי מומחה רפואי, לצד כספי הפיצויים החיוניים ולעיתים גבוהים מאוד, מחייבים את התובעים לוודא כי הם מקבלים חוו"ד מקצועי וכתובה היטב.

איתור מומחה רפואי מתאים, הזמנה של חוות דעת מקיפה ומספקת לצורכי התביעה ואף בחינה של חוות הדעת לאחר כתיבתה, כדי לוודא שהיא מקיפה ולא חסר בה דבר, צריכה להיעשות על ידי עו"ד מנוסה בתחום תביעות רשלנות רפואית.

חשיבותה של חווד רפואית

אולי תאהבו גם את