חיפוש

השפעת גליובלסטומה על בריאות הנפש: התייחסות לרווחה רגשית ופסיכולוגית

יש שיח ער בנוגע למחלת הגליובלסטומה (GBM) שמשפיעה באופן משמעותי על בריאות הגוף. אך לצערנו, אין מספיק מודעות בכל הנוגע לפגיעה הנפשית שבאה לידי ביטוי בקרב החולים בה. המדריך הנוכחי יבחן באופן מעמיק את ההשפעות הרגשיות והפסיכולוגיות של המחלה, כדי להעלות את המודעות לנושא ולאפשר לחולים במחלה ולבני משפחותיהם לדעת שמדובר בתגובה טבעית שדורשת טיפול.

 

 גליובלסטומה – מה זה בדיוק?

כאמור, מדובר בסוג אחד מיני רבים של סרטן המוח. מקור הגידול של המחלה הספציפית הזו מכונה בעגה המקצועית כ – אסטרוציטים. מדובר בעצם בתאים סרטניים שנמצאים ברקמת התמיה של מערכת העצבים. התאים הללו מתפשטים במהירות, כך שצריך לטפל בהם בהקדם האפשרי. נציין שיש 2 סוגים של גידולים שבאים לידי ביטוי בקרב החולים במחלה:

  • גידול ראשוני
  • גידול שניוני

ההבדל העיקרי בין השניים נוגע למקור שלהם. שכן, המקור של הגידול הראשוני נמצא בתאים הבריאים של המח. בעוד הגידול השניוני מתפתח מתאים שעברו איזשהו שינוי והוא מוכנה "סרטן גרורתי".

בריאות גליובלסטומה

ההשפעות הפיזיולוגיות

אי אפשר לעסוק בהשפעות הנפשיות והפסיכולוגיות של מחלת GBM מבלי להציג בקצרה את ההשפעות הפיזיולוגיות. שכן, יש קשר הדוק בין השתיים. נסביר בקצרה שהשפעות אלה באות לידי ביטוי באופן שונה מחולה אחד לאחר. מדובר בדרך כלל בהקאות, כאבי ראש חזקים, פרכוסים, ליקויים משמעותיים בדיבור ועוד. כל אלה מובילים בסופו של דבר לקשיים נפשיים שחשוב להכיר בהם.

 

ההשפעות הנפשיות

החולים במחלת גליובלסטומה עלולים לחוות תסכול רב מהתסמינים הפיזיים שהוצגו לעיל. ההשפעות הנפשיות שבאות לידי ביטוי במרבית המקרים הן שינויים משמעותיים במצבי הרוח ודיכאון. לצערנו, חולים רבים לא מודעים לכך שהם חווים את ההשפעות הנפשיות המורכבות הללו והדבר רק מעצים את התסכול.

אם אתם מכירים בתחושות אלו מקרוב או יודעים שיש לכם מכרים שחווים אותן, כדאי שתקראו את הפסקה הבאה. שכן, זו תגלה בפניכם את דרכי ההתמודדות שישנו את התמונה.

בריאות גליובלסטומה

כך ניתן להתמודד עם הקשיים הנפשיים

הדרך הטובה ביותר שתוביל להקלה בקושי הנפשי קשורה לאופן הטיפול הפיזי במחלה. שכן, טיפול מיטבי צפוי להפחית את התסמינים הקשים ולהקנות לסובלים מהמחלה אוויר לנשימה. נציין שיש כיום מכשירים מיוחדים כמו מכשיר האופטיון שהורג את התאים הסרטניים ומקל על החולים במחלה. בנוסף לכך, מומלץ להסתייע בגורמים מקצועיים (פסיכולוגים ומטפלים אלטרנטיביים) שיעניקו טיפול לנפש ויקלו על התחושות הקשות שעוברות על החולה.

 

השורה התחתונה – חשוב לטפל בנפש

מחלת הגליובלסטומה משפיעה באופן ניכר לא רק על בריאות הגוף, אלא גם על הנפש. מדריך זה הציג את הנושא באופן מעמיק ואפשר לכם להכיר בהשפעות המחלה ובדרכי הטיפול המומלצות ביותר. עכשיו אתם מכירים במידע מקרוב, כך שנותר לכם ליישם את האינפורמציה שהוצגה עד כה ולהפחית את סבלם של החולים במחלה.

בריאות גליובלסטומה

אולי תאהבו גם את