חיפוש

הסכנות העיקריות בשירות קרבי

ישנם חיילים שמתגייסים לשרת ביחידות קרביות מתוך תחושה של שליחות ורצון לתרום למדינה בצורה הכי משמעותית שהם יכולים, ויש כאלו שמשרתים בקרבי רק כי הפרופיל הצבאי שנקבע להם הוא גבוה – כך שהם לא יכלו להשתבץ למקומות אחרים.

לא משנה מהו המניע לגיוס לקרבי, כולם יכולים להסכים כי מדובר בסוג השירות בעל הסיכונים הרבים ביותר בצה"ל.

 

אילו סכנות טמונות בשירות הקרבי?

מלחמות ואירועים ביטחוניים

המדינה שלנו היא מדינה למודת אסונות וכאב, ודמם של חללי צה"ל רבים נשפך במלחמות ואירועים ביטחוניים. הסיכון הראשון והבלתי נמנע שבשירות קרבי, הוא שחיילים קרביים נמצאים בקו הראשון של הקרב במקרים של מלחמות ואירועים ביטחוניים שונים. הם אלו שאמונים על הלחימה בשטח מול כוחות האויב, וכתוצאה מכך הם אלו שיספגו את הפציעות מחילופי הירי, שעשויות להגיע חלילה גם לכדי מוות.

זוהי ללא ספק הסכנה הגדולה ביותר שטמונה בשירות קרבי, וגם צה"ל מודע לכך. אם אתם ילדים יחידים להוריכם, לא תוכלו להתגייס לשירות קרבי כל עוד לא תביאו אישור חתום על ידי הוריכם שהם מאשרים זאת. ההורים צריכים להביא את אישורם לכך שהם מודעים לסיכוי שבנם יחידם לא יחזור מהקרב.

 

אימונים קשים ומפרכים

על מנת להיות מוכנים באופן הטוב ביותר באירועי אמת, חיילים קרביים נדרשים לאימונים קשים שנמשכים לאורך כל תקופת השירות שלהם. האימונים כוללים למידה של אסטרטגיות לחימה שונות, ירי בנשק חם והרבה פעולות פיזיות. ישנם לא מעט חיילים קרביים שעבורם גם האימונים מהווים סכנה בפני עצמם, ונפצעים ונחבלים גם אם רק מדובר באימון.

 

פוסט טראומה

הפוסט טראומה היא סכנה רגשית, שמגיעה לרוב אחרי שהחייל כבר השתחרר משירותו הצבאי. חיילים רבים שהשתתפו במלחמות, ראו את חבריהם נהרגים לנגד עיניהם, היו בסיטואציות רבות של פחד ואימה – מפתחים לאחר שירותם הצבאי פוסט טראומה.

הפרעת הפוסט טראומה עשויה לפגוע בצורה משמעותית בחייל גם לשארית חייו. זה יכול להתבטא בסיוטים על חזרה למקום האירוע הטראומתי, בשינויים קיצוניים במצבי רוח, בהאשמה עצמית על התרחשות האירוע הטראומתי, בחוסר יכולת לישון, בהימצאות במצב של דריכות יתר ועוד.

 

נכי צה"ל, מגיעים לכם החזרי מס מהמדינה

כחלק מהוקרת התודה וניסיון השיקום של החיילים שנפצעו בקרב ונושאים על גופם את הצלקות והפציעות גם אחרי שחרורם מהצבא, רשויות המס מכירות בנכי צה"ל ככאלו שזכאים להטבות והחזרי מס.

החזרי מס לנכי צה"ל עשויים להינתן, למשל, כמענק שנתי מטעם אגף השיקום – עבור נכים שעובדים כחלק משגרת חייהם (הן בתור שכירים והן בתור עצמאיים), כדרך לתגמל את אותם אנשים ולעודד אותם להשתלב בשוק התעסוקה ולחזור לחיי שגרה תקינים עד כמה שניתן.

יש לציין כי המענק לא משולם באופן אוטומטי, אלא יש צורך להגיש בקשה ייעודית לרשויות המס.

 

כיוון למטרה

אולי תאהבו גם את